Wees niet alleen lief voor je lief op Valentijnsdag

Het ontstaan van een Valentijnsdag is eigenlijk armoede. Hoezo een speciale dag om iemand te laten weten dat je om hem/haar geeft? Geef elkaar op Valentijnsdag niet dat cadeautje, maar wees net zo lief als de dag ervoor en de dagen die erna komen. En nu je toch bezig bent, waarom niet wat vriendelijker voor een vreemde?

Wat ik bedoel is geef elke dag alle liefde aan een ander die je in je hebt.

Lief… wat is dat nou?
Lief is net zo’n woord als leuk. Het is geen cool woord. Je toekomstige partner moet succesvol zijn, mooi, ambitieus en ondernemend. Lief staat vaak niet in het rijtje. We zoeken een winnaar.

Individualisme
Wij leven in een cultuur waar het individualisme hoogtij viert. Dit individualisme is zelfs meetbaar door het bestuderen van hersenactiviteit . Winnen vanuit een individualistische kijk is eenvoudig. Winnen vanuit een collectieve levensinstelling is iets heel anders. Een individualistische winnaar kan een collectieve verliezer zijn. Denk maar aan de bankencrisis.

Daarom:
“echte winnaars beseffen dat het ego, ook al is die niet meer dan een hersenschim, een gevaarlijk beest is. Mannen en vrouwen die de last van de macht op hun schouders nemen en die voor het goede aanwenden, houden het beest altijd op veilige afstand en aan een strakke lijn van verantwoording tegenover principes die groter dan henzelf zijn. Het temmen van het “ik” is wellicht de grootste uitdaging voor het succes van de mensheid.”

Ik denk dat we het woord lief weer moeten “opwaarderen”.
En daarom mijn oproep op Valentijnsdag:
“Wees niet alleen lief voor je lief, wees lief voor iedereen in je omgeving!”

©Angelien Willemars

Voel ! Holistische Massages

www.voel-holistischemassages.nl

Citaat uit “Het winnaar effect” van Prof. Ian Robertson, neuropsycholoog/Dublin